20 okt 2020

Höstuppdatering!

Av Elin Ölund Forsling | 2020-10-20 21:24

Hej kära medlemmar,

Som ni säkert redan vet är vi en helt ny styrelse sedan mitten på sommaren. Stor del av tiden fram till nu har vi ägnat åt att förstå var vi står, sätta roller, fixa med behörigheter och sett över de redan uppsatta rutinerna.

Ett av våra mål är att kunna var mer öppna i kommunikationen än tidigare styrelser varit. Som del i det försöker vi vara snabba på att svara på mail som inkommer samt visa viss närvaro i Gladans FB grupp. Vi har nu även koll på hur vi lägger upp nyheter på hemsidan så räknar med att kunna lägga upp info här mer frekvent.

Vi har sett över och kompletterat A-Ö sektionen / Mäklarinfo på hemsidan samt adderat en engelsk A-Ö. Ser ni något där som kan förtydligas ytterligare så maila oss gärna.

Vi är nöjda med resultatet av den genomförda garagestädningen. Tanken är att vi framöver endast genomför den en gång per år i slutet på våren. Vi kommer se över leverantörer en sväng till inför nästa städning.

Soptunnorna i garaget kommer tas bort helt inom kort. Detta var en av rekommendationerna från Anticimex för att undvika råttor i byggnaden.

Vi har bett FÄ att se över rutinen för namnändring på postlåda och vid lägenhetsdörren i samband med inflyt så att det inte missas eller tar för lång tid. Vi har också tagit beslut att för fler namnändringar än det som görs vid inflyt kommer boende att faktureras självkostnadspris 100kr istället för som idag då föreningen tar den kostnaden.

Styrelsen har noterat att det är många som inte är nöjda med bredbandet. Vi har varit i kontakt med några av er som har problem och ska nu initiera en felsökning med Bahnhof.

5:e November löper garantitiden mot EM ut. Det kommer därmed genomföras en garantibesiktning av oberoende besiktningsman. Han kommer se över gemensamma ytor samt göra stickprov i några lägenheter. Vi har fått ok på att föreslå vilka lägenheter det ska göras stickprov i så finns det någon som känner att ni haft mycket problem under dessa 5 år och vill finnas tillgänglig för besiktningsman så maila gärna styrelsen.

Eftersom förvaltning sköts av FÄ och styrelsen ej agerar på felanmälan som görs så är det viktigt att vi får feedback på hur FÄ hantera era felanmälningar. Finns det något som ni tycker FÄ kan göra bättre så maila gärna styrelsen så tar vi upp detta på våra möten med dem. Vi har förstått att feedback kring felanmälan kan förbättras så vi jobbar på en liten förbättring där.

Med vänliga hälsningar,
Styrelsen

Greetings,

As you probably already know, we have been a completely new board since the middle of the summer. Much of the time until now we have spent understanding where we stand, setting roles, fixing with permissions and reviewing the already established routines.

One of our goals is to be able to be more open in communication than previous boards have been. As part of that, we try to be quick to respond to incoming emails and show some presence in Gladan's FB group. We now also know how we post news on the website, so expect to be able to post info here more frequently.

We have reviewed and supplemented the A-Ö section / Broker information on the website and added an English A-Z. If you see something there that can be further clarified, feel free to email us.

We are satisfied with the result of the garage cleaning. The idea is that in future we will only carry it out once a year at the end of spring. We will review suppliers for another turn before the next cleaning.

The bins in the garage will be removed completely shortly. This was one of the recommendations from Anticimex to avoid rats in the building.

We have asked Fastighetsägarna to review the routine for changing the name on the mailbox and at the apartment door in connection with moving in so that it is not missed or takes too long. We have also decided that for additional name changes to those made when someone moves in, the household will be invoiced at a cost of SEK 100, instead of as today when the association takes that cost.

The board has noted that there are many who are not satisfied with wi-fi. We have been in contact with some of you who have problems and will now initiate a troubleshooting with Bahnhof.

November 5, the guarantee period against Einar Mattson expires. A guarantee inspection will thus be carried out by an independent inspector. He will review common areas and do random sampling in some apartments. We have received approval to suggest which apartments should be sampled in, so if anyone feels that you have had a lot of problems during these 5 years, and could offer to be available to the inspector, feel free to email the board.

Since administration is handled by Fastighetsägarna and the board does not act on fault reports that are made to them, it is important that we receive feedback on how Fastighetsägarna handles your fault reports. If there is something that you think Fastighetsägarna can do better, feel free to email the board and we will bring this up in our meetings with them. We have understood that feedback on fault reporting can be improved, so we are working on a small improvement there.

With kind regards,
The board