Här under A-Ö finner ni mycket information kring vår förening. Om ni saknar någon information nedan, meddela gärna detta till styrelsen genom att maila "styrelsen@mittgladan.se"
A |
||
OBS. Föreningen godkänner inte korttidsuthyrningar, bara längre kontrakt som löper över minst 2 månader. Vill du hyra ut din bostadsrätt i andra hand, måste du först få ett skriftligt tillstånd från styrelsen. Andrahandsuthyrningen ska vara tidsbegränsad och godkännande ges, bortsett från vissa undantagsfall, för högst ett år i taget. För att andrahandsuthyrning ska godkännas av styrelsen måste det finnas ett giltigt skäl för uthyrningen. Exempel på sådana skäl är:
Gången vid andrahandsuthyrning är följande
2. Föreningens styrelse går igenom om bedömer:
3. Styrelsen lämnar skriftligt besked avseende uthyrningen efter beslut på styrelsemöte. Observera att processen tar en del tid (styrelsen träffas normalt en gång i månaden), så se därför till att vara ute i god tid och ansökan bör inkomma en god tid innan uthyrningen är tänkt att påbörjas. Villkor för andrahandsuthyrningen
Korttidsuthyrning Månadsavgift Uthyrningsavgift Blankett för andrahandsuthyrning Se även: |
||
Vi vill att våra fastigheter, både på in och utsidan skall vara rena och fina och därför är det inte ok för någon annan än Styrelsen och Fastighetsägarna att sätta upp annonser, reklam eller andra skrivelser i vår fastighet inkl entréer, trapphus och hissar. |
||
Ställ inte din soppåse i trapphuset i väntan på att kastas, utöver otrevlig odör kan det också innebära brandfara. Tänk på att inte spola ner tidningspapper, bindor och andra föremål i toaletten. Det är inte bara dåligt för miljön utan kan också orsaka stopp i avloppsrören. Eventuell rensning av avloppsstammen bekostas av medlemmen. Efter jul när det är dags att kasta granen, lämna den på avsedd plats och inte på trottoaren utanför porten. Restavfall Biologiskt avfall Tidningar Miljörum Grovsopor |
||
Årsavgift Avgifter betalas till bankgironummer 5368-8412. Bankgironumret står på avierna . Har du Kivra kommer avin skickas dit. Har du inte Kivra kommer avierna för första kvartalet i pappersformat. Vill du registrera dig för e-faktura eller autogiro gör du det i din internetbank men första kvartalets Övriga avgifter - Överlåtelseavgift tas ut av överlåtaren (säljaren) med högst 2,5 % av prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken som gäller vid tidpunkten för ansökan om medlemskap. - Pantsättningsavgift tas ut högst 1 % av prisbasbeloppet som gäller vid tidpunkten för underrättelse om pantsättning. Detta är ett belopp som tas ut varje gång bostadsrättsinnehavaren tar upp lån i bostadsrätten. Pantsättningsavgift betalas av pantsättaren. |
||
B |
||
Tänk på dina grannar och använd inte balkongen, terrassen eller uteplatsen som rengöringsplats för mattor, sängkläder och liknande. Blommor är både trivsamt och vackert, men tänk på att blomsterlådan måste hänga på räckets insida så att den inte riskerar att ramla ner. Vid vattning, tänk på grannen under. Det är bostadsrättsinnehavarens ansvar att ta bort snö från balkonger, terrasser och uteplatser vintertid. Likaså är det varje bostadsrättsinnehavarens ansvar att se till att brunnarna rensas. Godkänt bygglov finns för balkonginglasning samt i vissa fall även för inglasning av terrass. Lär mer under fliken Dokument - Balkonger och uteplatser |
||
Barnvagnar kan förvaras i barnvagnsrummen om man inte vill ha dem i sin lägenhet. Har du ett barn som flitigt använder sin spring- och sparkcykel kan den också förvaras här under sommarhalvåret. För långtidsförvaring hänvisar vi till lägenhetsförråden. Observera att det inte är tillåtet att förvara varken barnvagn eller spring- och sparkcykel i trapphusen då de både är en brandrisk och förhindrande vid utrymning! |
||
Alla lägenheter i Brf Gladan har försetts med minst en brandvarnare av modellen e6302838 från Kamic Light & Safety. Det är den boendes uppgift att regelbundet testa och byta ut batterier i brandvarnaren, samt att köpa en ny om den gamla slutar fungera. |
||
C |
||
Cyklar ska ställas i cykelställ eller i cykelrum då vi ej vill ha löst stående cyklar varken utom- eller inomhus. Cykelställ finns i våra garage samt i våra gemensamma cykelrum Spring- och sparkcykel är leksaker utan kedja och ska därför ej uppta plats i cykelrummen. När det är barmark är det istället tillåtet att förvara dessa i barnvagnsrummen. Men plocka undan dem när snön kommer för att ge plats för pulkor, kälkar och snow racers. |
||
E |
||
Alla inom brf Gladan betalar för sin egen och varmvattenförbrukning. Förbrukning och kostnad redovisas på avin för avgiften till föreningen. Detta gäller även värme i lägenheten. Föreningen värmer lägenheterna till ca 21 grader. Värme debiteras och redovisas på samma sätt som vattenförbrukningen. |
||
I vårt parkeringsgarage på plan -2 finns parkeringsplatser med laddbox. Platserna är förhyrda där du har din egen plats och laddare. Du betalar för den förbrukade elen med hjälp av ett laddkort från EWAYS via bank- eller kreditkort. Laddboxarna matas med 100 % förnybar el från vattenkraft. Kundservice dygnet runt tillsammans med en laddportal ingår. Om våra laddboxar
Laddboxarna i vårt garage är av modellen HALO Wallbox™ från Charge Amps. Dessa kan ge laddning upp till 3,7 kw (16A, en fas) och är en uppkopplad laddbox. HALO Wallbox™ är en av de smidigaste laddboxarna som finns på marknaden och den kommer med en fast kabel. Detta gör att du enkelt kan koppla in din bil utan att behöva ta fram en separat kabel varje gång, vilket du kommer märka är en stor bekvämlighet. Laddboxen ger dig laddning för cirka 2 mil per timme.
Mer information om laddaren finner du hos Charge Amps Hur kommer jag igång med min laddare
Efter att du fått ett avtal för parkeringsplats med laddbox aktiverar vi din laddbox och du behöver ett laddkort från EWAYS. Laddkortet beställer via länken nedan. Vart vänder jag mig om jag behöver support
|
||
Om du vill byta ut låset på din dörr mot ett elektroniskt lås så gäller följande förbehåll:
|
||
F |
||
Många frågor kommer varför styrelsen inte svarar på frågor på de Facebooksidor som finns i Gladans namn. Anledningen till det är att denna sida inte är en kanal som Styrelsen ansvarar för. Vi vill att all kommunikation går via styrelsens mail för att all samordning kan ske på ett och samma ställe. |
||
För att göra beställning av fjärrkontroll till vårt garage behöver du maila till kundservice@fastighetsagarna.se. Uppge följande information:
När den är redo att levereras får du ett mail från Fastighetsägarna. Uthämtning och kvittering gör du på Alströmergatan 14, 112 47 Stockholm. Övriga villkor framgår nedan.
Fjärrkontrollen är registrerad på dig personligen och ska returnerat still styrelsen för avaktivering vid utflytt. |
||
Hej och välkommen till vår förening!
Vi hoppas att du kommer att trivas med ditt nya boende. Bostadsrättstillägg i hemförsäkring Gemensamt elavtal E-faktura/autogiro Bopärm Pantbrev och pantsättning Balkonginglasning Kontaktuppgifter till förvaltaren finns här
|
||
Dags att flytta? Vi hoppas du har trivts som medlem i Brf Gladan. Porttelefon Det gör du genom att skicka epost till kundservice@fastighetsagarna.se och ange lägenhetsnummer, telefonnummer som skall kopplas bort samt de namn som är kopplat till numret (Glöm inte att avanmäla om det är fler familjemedlemmar som har sina telefonnummer kopplat till porttelefonen)! Garage- eller parkeringsplats Gemensamt elavtal Följande hör till respektive lägenhet och ska därför lämnas över vid eventuell försäljning/avflyttning: Router från Bahnhof samt TV-box från Sappa Brandvarnaren Balkonginglasning |
||
Förråd finnas att hyra, kontakta kundservice@fastighetsagarna.se gällande tillgång och pris. Inbrott och inbrottsförsök i förråd är vanligt förekommande. Förvara inte stöldbegärlig eller värdefull egendom i dessa utrymmen. På grund av brandrisk får inga lösa föremål förvaras i gångarna till dessa utrymmen. För att säga upp ditt förråd vid flytt så mailar du också Fastighetsägarna och ber dem säga upp det. |
||
Fastigheten är för närvarande försäkrad hos IF via försäkringsförmedlaren Gallagher Bostadsrättsinnehavaren behöver inte teckna en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen avseende bostadsrätt då denna ingår i föreningens fastighetsförsäkring från och med januari 2023. En snabblänk till villkoren för bostadsrättstillägget hittar du här Skadeanmälan görs via hemsidan på samma länk som ovan - Glöm inte att uppe föreningens organisationsnummer vid anmälan av skada via bostadsrättstillägget: 769625-8057 Större skador så som tex vattenskador ska alltid gå helt och hållet via föreningen. Försäkringsbolaget hjälper då både föreningen och den boende med åtgärder. |
||
G |
||
I vår fastighet finns garage för uthyrning. Kontakta vår förvaltare för tillgång samt pris. Den kortaste period vi hyr ut i är en månad, för kortare parkering än så så hänvisar vi till korttidsparkeringen (se nedan). Vi kan nu även erbjuda er boende och era besökare möjlighet att parkera i garaget under en kortare tid, från 1 timme och upp till 31 dagar, mot avgift. Detta sköts lätt genom SMS Park. Instruktioner finns även i garaget framför korttidsplatserna. Allt du behöver göra är att smsa 4848 Registeringsnummer Personnummer, (t.ex 4878 ABC123 ÅÅMMDDXXXX) till 0700-404040. Sen för att avsluta så räcker det med att du smsar "Avsluta" till 0700-404040 igen, och kör iväg. Precis som för övriga parkeringsplatser utförs parkeringsövervakning på plats samt på distans via kameror att fordon är rätt parkerade, samt att rätt avgift har erlagts. Ni hittar två platser för korttidsparkering på plan -1 (K1) precis innanför garageporten. Platserna är markerat i orange och tydliga instruktioner finns på plats. I vårt garage finns även möjlighet till elbilsladdning. Se mer under Elbilsladdning |
||
Endast el- eller gasolgrill är godkänd att använda på balkonger och terasser. OBS- du är själv ansvarig för att tuben är godkänd, dina slangar är väl kontrollerade och inte läcker. |
||
H |
||
Varje hus är utrustat med en stor och en lite hiss.
Båda hissarna anropas inte vid knapptryckning på stora hissen då stora hissen måste kunna anropas specifikt vid behov av större utrymme. Tänk på att våra hissar är känsliga. Var försiktig vid uppställning av dörrarna och se till att inte blockera dörren med föremål som kan trilla ner i hisschaktet. |
||
I |
||
Behandling av personuppgifterBostadsrättsföreningen Brf Gladan med organisationsnummer 769625-8057 (”bostadsrättsföreningen”) samlar in och behandlar personuppgifter om dig som medlem, boende anhörig eller leverantör. Vår hantering av dina personuppgifter sker utifrån bestämmelserna i gällande lag angående hantering av personuppgifter. Information nedan anger vilka uppgifter vi kan komma att behandla om dig, men det innebär inte att vi nödvändigtvis vid varje given tidpunkt behandlar alla dessa uppgifter. Vårt mål med denna policy är att på ett tydligt sätt beskriva hur vi samlar in, använder, visar, överför och lagrar din information. PersonuppgiftsansvarigBostadsrättsföreningen är personuppgiftsansvarig enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) för den behandling av personuppgifter som sker i relationen med dig som är:
Bostadsrättsföreningen ansvarar även för behandlingen av personuppgifter som sker på bostadsrättsföreningens hemsida. Vilka personuppgifter behandlasVi samlar in och behandlar personuppgifter om dig som medlem. Bostadsrättsföreningen har att upprätthålla och hantera lägenhets- och medlemsregister enligt lag. De personuppgifter vi samlar in är de som krävs enligt lag och behövs för att fullfölja ändamålet med bostadsrättsföreningen stadgar. De personuppgifter vi samlar in är:
Vi samlar in och behandlar personuppgifter om dig som boende anhörig. De personuppgifter vi samlar in är:
Vi samlar in och behandlar personuppgifter om dig som andrahandshyresgäst. De personuppgifter vi samlar in är:
Vi samlar in och behandlar personuppgifter om dig som kontaktperson för någon av våra leverantörer. De personuppgifter vi samlar in är:
Ändamålen med behandlingen av personuppgifterDe huvudsakliga ändamålen med bostadsrättsföreningens behandling av personuppgifter är att uppfylla de krav som bostadsrättsföreningen har för att driva sin verksamhet. För dig som är medlem innebär det att vi hanterar dina personuppgifter för att sköta bostadsrättsföreningens medlems- och lägenhetsregister. Vi hanterar dina personuppgifter för att sköta avisering, ut- och inbetalningar samt bokföring. Vi hanterar även dina personuppgifter för att kunna kontakta dig i sådana ärenden som berör dig som boende i bostadsrättsföreningen. För dig som är boende anhörig innebär det att vi hanterar dina personuppgifter för att kunna kontakta dig i sådana ärenden som berör dig som boende i bostadsrättsföreningen. För dig som hyr lägenhet i andra hand hos någon av våra medlemmar hanterar vi dina personuppgifter för att dels kunna hantera samtycket till uthyrningen samt dels kunna komma i kontakt med dig i sådana frågor som rör ditt boende i bostadsrättsföreningen. För dig som kontaktperson för någon av bostadsrättsföreningens leverantörer så hanterar vi dina personuppgifter för att upprätthålla ett leverantörsregister och sköta samarbetet med din arbetsgivare. Vi använder endast dina personuppgifter för det ändamål för vilket vi har samlat in dem för. Hur länge sparas personuppgifternaBostadsrättsföreningen sparar personuppgifterna så länge det är nödvändigt för att uppfylla ovanstående ändamål, fullgöra bostadsrättsföreningens åtagande samt gällande lagstiftning. Därefter kommer personuppgifterna raderas eller avidentifieras. Har du samtyckt till att dina personuppgifter ska få hanteras tas de bort då du återkallar ditt samtycke om de inte behövs för några andra rättsliga förpliktelser. Vilka uppgifter vi lämnar utDina uppgifter visas för och hanteras av styrelseledamöterna och styrelsesuppleanterna i din bostadsrättsförening samt för vald revisor. Bostadsrättsföreningen lämnar ut personuppgifter till av bostadsrättsföreningen anlitade leverantörer för att utföra behandlingen enligt ovan. Vi upprättar biträdesavtal med respektive anlitad leverantör för att säkerställa att våra personuppgifter hanteras och skyddas på ett adekvat sätt. Dina uppgifter kan komma att lämnas ut till tredje part då det finns krav på detta enligt lag eller då du har lämnat samtycke till en tredje part. Detta gäller t ex när en mäklare anlitas av dig för att sälja din lägenhet. Vilka rättigheter har du som registreradFör det fall du önskar information om vilka personuppgifter som finns registrerade om dig, har du rätt att beställa information om de personuppgifter vi behandlar om dig genom att skicka en ansökan om detta till styrelsen@mittgladan.se |
||
Vår internetleverantör är Bahnhof där vi har tecknat ett gemensamt avtal för föreningen för både Internet och tv där Sappa är underleverantör till Bahnhof. Router och TV-box tillhör lägenheten och tas inte med vid flytt. Saknas router eller TV-box vid inflyttning ger förening inte ut ersättning för nya inköp utan detta regleras mellan säljare och köpare
Vill du avsluta ditt abonnemang vid flytt kontaktar du Bahnhof respektive Sappa. För internet. www.bahnhof.se |
||
L |
||
Se separat instruktion för nyckelkopiering under fliken Dokument och mer information om Nyckelbrickor hittar du här under A-Ö |
||
M |
||
Låt matresterna få nytt liv.Tillsammans med Stockholm vatten och avfall kan vi erbjuda dig som boende möjlighet till matavfallsåtervinning. Med din hjälp blir matavfallet till biogas och ny näring samtidigt som kostnaderna för föreningens sophämtning minskar. Närmare 40 procent av det som hamnar i soppåsen är matavfall. Om matresterna och potatisskalen istället sorteras ut kan de behandlas biologiskt och omvandlas till biogas och biogödsel. Biogasen används till bränsle för sopbilar, bussar och personbilar. Biogödsel används som växtnäring till åkermark. För att beställa startkit och/eller nya påsar till matavfallsåtervinningen mailar du styrelsen och uppger:
Glöm inte att ange Matavfall i rubriken Ett startkit innehåller en hållare (som passar i våra kök), vaskskrapa och en informationsfolder från Stockholm Vatten och Avfall. Du kan även beställa nya påsar i samma formulär. OBS ange i beställningen att det då endast gäller nya påsar |
||
Brf Gladan genomför just nu en pilot för digitala överlåtelser och medlemsansökningar. Därför ber vi er att registrera överlåtelser och ansöka om medlemskap via följande länk: https://ny-medlem.se Under pilotperioden vill vi att överlåtelsehandlingarna och medlemsansökningar också ska mailas till styrelse@mittgladan.se Medlemsansökan (finns under dokument) skickas ifyllt och underskriven till styrelse@mittgladan.se tillsammans med kopia på köpeavtalet. Vi tar inte emot fysiska brev. Styrelsen prövar medlemmen och returnerar beslutet till mäklare samt Fastighetsägarna. Handläggningstid max 1 månad (sammanträden en gång i månaden). Överlåtelsehandlingarna ska också mailas till oss snarast möjligt.
|
||
Vanliga misstag som görs i föreningen.
|
||
N |
||
För att ändra på namnskylten på din dörr/brevlåda, vänligen maila kundservice@fastighetsagarna.se, och ange följande:
Så kommer de hantera uppdateringen snarast möjligt. Vid namnbyte efter inflyttning så kommer de boende faktureras ett självkostnadspris på 100 kr. Det är inte tillåtet att sätta upp egna remsor med namn på tidningshållare eller brevlåda. Om det gäller medlems företagsnamn som ska stå med på brevlådan, kontakta då styrelsen med företagets namn så sätter vi upp enhetliga namnremsor. Om det gäller icke medlem (sambo etc) så kommer även detta faktureras till ett självkostnadspris på 100 kr. |
||
För att beställa extra nyckelbrickor till vår fastighet behöver du maila kundservice@fastighetsagarna.se och uppge
När den är redo att levereras får du ett mail från Fastighetsägarna. Uthämtning och kvittering gör du hos Fastighetsägarna. Övriga villkor framgår nedan.
|
||
O |
||
Om du stöter på ohyra, t.ex silverfiskar, råttor eller dylikt, så har vi ett avtal med Anticimex. Ring dem på 075 245 10 00, och uppge att du bor i Brf Gladan, så ska de ta hand om det. Avtalet är kopplat till vår försäkring hos IF |
||
P |
||
Läs mer under Garage |
||
För att lägga till nytt/ändra/ta bort namn/nummer på våran porttelefon, vänligen maila kundservice@fastighetsagarna.se, och ange följande:
Så kommer de hantera uppdateringen snarast möjligt. När ni blir uppringda från portelefonen öppna ni genom att trycka ”5” på er telefon. |
||
T |
||
För att vi alla skall ha ett tryggt och bra boende finns det trivselregler framtagna för vår förening. dessa finns under våra dokument. Se även: |
||
V |
||
Det åligger bostadsrättsinnehavaren att själva rensa lägenhetens vattenlås – vilket bör ske minst två gånger per år. Erfarenheten visar dock att det bör ske oftare än så, speciellt om ni är fler i familjen. Är avrinningen dålig? Ja då är det dags. |
50 123 besökare sedan 2020-02-02